Bokbloggsjerka 19-22 april: Titelförsvarare?

Då var det fredag igen. Veckan som varit har bara sprungit iväg. Jag påbörjade en utbildning som innebär att jag måste bo borta varannan vecka. Jag trodde att detta skulle generera en massa lästid men tyvärr har högljudda grannar stört min läsro. Som tur var har verkar utbildningen kanon och detta halvåret kommer bli riktigt givande.

Men fredag innebär ju inte bara helg utan även bokbloggsjerka! Denna gången ställer Annika frågan:

Att bokomslaget är viktigt för många har jag förstått, men hur viktig anser du att bokens titel är?

Jag tror att jag initialt tycker att titeln är väldigt viktig. Fångar den inte mitt intresse plockar jag inte upp boken och läser på baksidan. Ord som jag dras till är ofta ord som jag associerar med spänning eller skräck. Men titlar som är lite knasiga eller rent konstiga kan också fånga mitt intresse. När jag väl börjat läsa en bok är titeln inte lika viktig. Visst kan jag skänka titeln en tanke när något i boken anspelar på den men det är inte så att jag aktivt letar efter kopplingen mellan titel och handling.

16 thoughts on “Bokbloggsjerka 19-22 april: Titelförsvarare?

  1. nathaliesjogren april 19, 2013 / 6:55 e m

    Vi hat nog ganska lika tankar kring detta.

  2. 23 minuter april 19, 2013 / 6:57 e m

    Konstiga och annorlunda titlar fångar också mitt intresse. Jag håller med dig om att titeln känns oviktig när man väl har börjat läsa en bok 🙂

    • ladywindermere83 april 19, 2013 / 9:01 e m

      Och tur är väl det. Det vore trist om det största utbytet från en bok är titeln! 🙂

  3. Carro april 19, 2013 / 7:59 e m

    Håller med om att det finns vissa ord som lockar mer än andra.

  4. Ewa Klingberg april 19, 2013 / 8:24 e m

    Jag tycker att det är viktigt att titel och innehåll korresponderar med varandra. Lite en sport att se hur de hänger ihop.

    • ladywindermere83 april 19, 2013 / 9:04 e m

      För min del är det inte lika viktigt. Eller så har jag helt enkelt inte stött på någon bok som har fått mig att fundera över titelvalet efter det jag läst den.

  5. Vargnatts bokhylla april 19, 2013 / 9:27 e m

    Jag brukar inte heller tänka på titeln sedan när jag läser boken, men den kan få mig nyfiken från början 🙂

  6. Monika april 20, 2013 / 6:21 f m

    För mig, som läser mest spänningsromaner, så känns inte titeln lika viktig. Det mesta går ändå ut på att ha en så läskig titel som möjligt och det är sällan jag tycker den har med bokens innehåll att göra.

    • ladywindermere83 april 20, 2013 / 6:01 e m

      Det kan jag i och för sig hålla med om. Men jag dras mer till såna titlar än de som inte är lika spänningsbaserade… 🙂

  7. Boktjuven april 20, 2013 / 9:00 f m

    Jag gillar titlar som gör en nyfiken och ställer en fråga som man får svar på i boken, men det är inte nödvändigt.

  8. C.R.M. Nilsson april 20, 2013 / 9:23 f m

    Jag ser helst när jag läser att anledningen till titeln blir uppenbar, men den är inte det viktigaste när en väl läser, nej 🙂

Kommentera

