Förföljaren – Magnus Nordin

Förföljaren

Malin har en hemlig beundrare. En beundrare som inte ger sig till känna utan gömmer sig i buskarna och iakttar henne. Hon och hennes pojkvän Adnan har ingen aning om att den mystiska mannen kommer dem allt närmare inpå. Han vet till och med hur hennes lakan doftar.

Denna spänningsroman riktar sig till yngre läsare, närmare bestämt övre tonåren. Boken var lättläst, kapitlen korta och språket var okomplicerat. Tyvärr är inte spänningsdelen tillräckligt spännande för min del. Handlingen är lite för rakspårig för att mitt intresse ska fångas. Om detta beror på att boken egentligen riktar sig till en yngre målgrupp vet jag inte men man kan ju misstänka det.

Min favoritkaraktär var Adnan. Nordin lyckades förmedla hans personlighet väl; det varma hjärtat, uppgivenhet som utvecklar sig till beslutsamhet. Dialogen uppfattas stundtals som lite stolpig och min allergi mot talspråk i böcker gör att jag måste ta en antihistamintablett för att fortsätta läsa.

Boken kan vara en trevlig ingång till ”vuxendeckarna” och rekommenderas om ni vill läsa något lättläst.

 

Titel: Förföljaren

Författare: Magnus Nordin

Förlag: Månpocket

Utgiven: 2005

Antal sidor: 255

 

1 poäng läggs till poängsaldot!

Kommentera

