En smakebit på søndag – En tesked jord och hav

Påskdagen har varit lugn och skön med lite trevligt besök och senare filmen om Truman Capote. Men först tänkte jag bjuda på en smakbit ur boken jag läser just nu. Varje söndag ordnar den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten detta och det är ett riktigt roligt söndagsnöje, både att få dela med sig och att få läsa alla andras smakbitar.

Smakebit på söndag

Jag började just på en bok som jag hann klicka in mig på från BOOKED. Den heter En tesked jord och hav och är skriven av Dina Nayeri. Den handlar om två tvillingsystrar i Iran där den ena systern flyr utomlands med mamman och den andra systern lämnas kvar i Iran. Var har systern hamnat? Smakbiten är hämtat ur slutet av prologen, sidan 14.

När hon börjar gråta böjer sig hennes mamma ner. ”Saba jan, minns du vad jag sa till dig? Att man ska vara en jätte när man stöter på svårigheter? Skulle en jätte gråta inför alla de här människorna?” Saba skakar på huvudet. Då kupar hennes mamma händerna om hennes ansikte igen och säger något så fantastiskt att Saba måste förlåta henne. ”Du är Saba Hafezi, en flicka som har turen att kunna engelska. Gråt inte som en bondunge, för du är inte den lilla flickan med svavelstickorna.”

En tesked jord och hav

 

24 reaktioner på ”En smakebit på søndag – En tesked jord och hav

  1. Etter at jeg leste boka Iran Våkner av Shirin Ebadi har jeg lyst til å lese flere bøker der handlingen har sitt utgangspunkt i Iran. Men jeg kunne ikke finne at den er gitt ut på norsk.

    1. Haha, det borde förlagen få veta så de släpper lite fler böcker till Booked. 50 stycken är i minsta laget, speciellt när medlemsantalet bara ökar. Du har något att se fram emot i alla fall! 🙂

  2. Jag har aldrig hört talas om den här boken tidigare, men faktiskt så blev jag lite nyfiken på den nu!

    sv: Det tycker jag verkligen du ska göra om du gillar Don Rosa, för de böckerna är helt underbara!
    Glad påsk 🙂

Kommentera

