Kackerlackorna – Jo Nesbø

Kackerlackorna

Harry Hole blir skickad till Thailand för att utreda mordet på en norsk ambassadör. UD vill sköta det hela så diskret som möjligt då den mördade mannen hittades av en prostituerad – i hennes säng. Harry Hole, nykter alkoholist som dricker ändå, påbörjar jakten på mördaren i ett svettigt Bangkok. De misstänkta är många. Jakten tvingar in Harry Hole i miljöer där både färgstarka, rika norrmän och den lokala maffian rör sig.

Detta är den andra boken om Harry Hole. Den första, Fladdermusmannen, läste jag för några år sedan. Anledningen till att det dröjt så länge innan jag tog tag i tvåan var att jag verkligen avskydde Fladdermusmannen. Jag har förträngt det mesta men har svaga minnen av vibbar av australiensisk turistguide. Men nu var det dags att ge Herr Hole ännu en chans.

Kackerlackorna är inte alls som Fladdermusmannen. Här känns Bangkok levande, inte hämtat ur en Lonely Planet-bok. Hettan kryper på mig trots att snön faller ut. Handlingen är intressant och spännande med tvära kast. Jag tycker att Nesbø gör ett bra jobb när han skapar sitt persongalleri. Min favoritkaraktär är Liz, den thailändska utredaren som hjälper Harry Hole. Hon har humor och en bra balans till den ganska svåra Harry Hole. Det som stör mig lite i boken är Harry Holes alkoholvanor. Han har rejäla alkoholproblem men kan ändå, efter en väldigt blöt flygresa, totalt avstå minsta droppe sprit i Thailand.

Nästa bok i serien heter Rödhake och den väntar på mig i bokhyllan.

Titel: Kackerlackorna

Författare: Jo Nesbø

Originaltitel: Kakerlakkene

Förlag: Pocketförlaget

Utgiven: 2007

Antal sidor: 371

1 poäng läggs till poängsaldot!

Kommentera

