Tistelblomman – Amanda Hellberg

TistelblommanDen här boken tar vid där Döden på en blek häst slutade. Maja Grå och Jack flyttar ihop i ett hus på den skotska landsbygden. Huset kallas för Tistelblomman. Mystiska saker sker så fort Maja sätter sin fot i huset. Hon försöker få reda på vad som har hänt i huset men ingen vill berätta något för henne om husets mystiska historia. Samtidigt kryper faran närmare och närmare…

Jag hade delade meningar om Amanda Hellbergs förra bok, Döden på en blek häst. Jag upplevde deckaraspekten i boken som malplacerad och hade önskat att det var en ren och skär spökhistoria. Jag har precis samma problem med denna bok. Hemsökta hus är bland det läskigaste jag vet och grunden för en riktigt bra spökhistoria finns i boken men jag tycker tyvärr inte att Hellberg levererar fullt ut. Visst är den spännande och på sina ställen riktigt obehaglig, men den kryper inte riktigt under skinnet. Maja Grå är lite väl hjälplös medan Jack är en riktig karlakarl. En irriterande sak som jag inte riktigt kunde släppa var bybornas ovilja att rädda Tistelblommans hyresgäster genom att berätta vad som hänt. Men då hade det ju inte blivit någon bok…

Som jag tidigare nämnde har även denna bok lite deckarkänsla. Ett intressant sidospår är när Maja blir kontaktad av polisen som hjälpte henne i förra boken och blir tillfrågad om hon vill vara med i ett speciellt utredningsteam är hennes unika förmågor kan komma till nytta. Dessvärre får man inte höra mycket om denna spaningsgrupp, möjligen något för nästa bok? Hellbergs böcker är definitivt läsvärda men jag anser fortfarande att hon borde hålla sig till bara spökhistorier för det är hon bra på!

Titel: Tistelblomman

Författare: Amanda Hellberg

Förlag: Månpocket

Utgiven: 2012

Antal sidor: 299

 

1 poäng läggs till poängsaldot!

2 reaktioner på ”Tistelblomman – Amanda Hellberg

Kommentera

