Ondskans pris – Set Mattsson

Ondskans pris

1945 anländer tiotusentals flyktingar till Malmö. De har alla drabbats av nazisternas ondska i koncentrationsläger. En kväll hittas en av flyktingarna mördad på Malmöhus, en ung polsk kvinna. Det blir kriminalöverkonstapel Douglas Palm som utreder. Men även hans fru Anna bli indragen i det hela.

Baksidan lovar spänning och jag hoppas på tidstypisk 1940-talsmiljö. Det jag får är en ganska seg bok med alldeles för många sidospår. Mordet på den polska kvinnan är en handling men sen tillkommer det flertalet till, t ex den om pedofilen som förgriper sig på barn. Om sidospåren är många är karaktärerna desto fler. Det är för mig rent omöjligt att hålla reda på alla och jag får dessvärre inte någon känsla ens för huvudkaraktärerna. Som pricken över i:et är miljön inte speciellt tidstypisk. Är man intresserad av Malmös historia så får man nog ut mer av den här boken än vad jag fick. Tyvärr var den här alldeles för spänningslös för att jag ska ge mig på de andra två böckerna som är planerade i serien om Douglas Palm.

 

Titel: Ondskans pris

Författare: Set Mattsson

Förlag: Historiska Media

Utgiven: 2012

Antal sidor: 415

2 poäng läggs till poängsaldot!

Kommentera

