En smakebit på søndag – The Pearl

Tack vare helgens bokbloggsjerka hittade jag till den snygga, norska bloggen Flukten fra virkeligheten. På denna blogg arrangeras det varje söndag En smakebit på søndag där man får berätta lite om boken man håller på att läsa och, viktigast av allt, dela ett litet stycke ur boken.

Smakebit på söndag

 

Jag läser just nu The Pearl av John Steinbeck. I den får man följe en fattig, mexikansk familj som livnär sig på pärldykning. En dag hittar mannen i familjen en pärla som inte är utav denna värld. Citatet som jag delar återfinns alldeles i början av boken och beskriver en vanlig morgon på ett väldigt vackert sätt:

The Pearl

”The dawn came quickly now, a wash, a glow, a lightness, and then an explosion of fire as the sun arose out of the Gulf. Kino looked down to cover his eyes from the glare. He could hear the pat of the corn-cakes in the house and the rich smell of them on the cooking-plate.”

23 thoughts on “En smakebit på søndag – The Pearl

  1. Beathe Solberg februari 10, 2013 / 5:48 e m

    Tusen takk for en smakebit fra en for meg ukjent bok! Ha en fin kveld:-)

  2. Isabella februari 10, 2013 / 5:51 e m

    Takk for smakebit!:)
    Ha en fin søndag!

  3. Lottens Bokblogg februari 10, 2013 / 6:14 e m

    Tack för smakbiten. Det var verkligen länge sen jag läste Steinbeck!

    • ladywindermere83 februari 10, 2013 / 7:23 e m

      Samma här, ända sen Möss och människor i högstadiet. Känns trevligare den här vändan när det inte är påtvingat läsande.

  4. Monika februari 10, 2013 / 6:38 e m

    Pärlan var nog den första bok jag läste av Steinbeck. Om jag kommer ihåg rätt så älskade jag den.

  5. Dez februari 10, 2013 / 6:46 e m

    Takk for annerledes og fin smakebit : ) Har ennå til gode å lese bøker til denne så kjente forfatteren.

    • ladywindermere83 februari 10, 2013 / 7:24 e m

      Jag kan än så länge rekommendera The Pearl. 🙂

  6. Anita Ness februari 10, 2013 / 6:47 e m

    Høres ut som en fin bok.:)

  7. Sara Pepparkaka februari 10, 2013 / 8:43 e m

    Vilken smakbit- det låter som en underbar morgon.

    • ladywindermere83 februari 10, 2013 / 8:50 e m

      Visst gör det! Dessvärre fortsätter inte hans morgon i samma stil…

  8. Mari - Flukten fra virkeligheten -en bokblogg februari 11, 2013 / 10:05 e m

    For en herlig smakebit 🙂 Jeg har en bok av Steinbeck stående her, To a God Unknown, men jeg har ikke lest den. Smakebiten din ga meg lyst til å lese boken veldig snart.

    • ladywindermere83 februari 12, 2013 / 5:24 e m

      Den har jag aldrig läst. Kul att min lilla smakbit gjorde så god inverkan! 🙂

  9. Melusine februari 12, 2013 / 5:14 e m

    Jeg har lest Vredens druer av John Steinbeck og synes den var veldig bra, så takk for tips om denne boken fra Steinbeck 🙂

    • ladywindermere83 februari 12, 2013 / 5:26 e m

      Den har jag bara sett som teateruppsättning och har inte så bra minnen från uppsättningen. Får kanske ge den en chans till! 🙂

  10. stjernekast februari 15, 2013 / 1:37 f m

    Deilig smakebit du har valgt 🙂

Kommentera

