Tema Torsdag #1: Litterär middag

Bokmärkt har skapat en ny liten utmaning som kommer att äga rum på torsdagar. Jag tyckte konceptet verkade riktigt bra så jag hänger på redan på premiärrundan.

Uppgiften: Första Tema Torsdag är inspirerad av SVT-programmet Go’kvälls programdel där en känd person får göra en middagsdukning och låtsas vara middagsvärd till några önskade gäster, levande som död, skillnaden blir att du ska bjuda till en litterär middag. Berätta vilka fyra litterära personer du vill bjuda in som gäst och gärna varför. Det får vara författare, litterär karaktär, producent av en filmatiserad bok, bokbloggare, vilken person eller varelse som helst, levande eller död, så länge det har en litterär koppling. Om du vill, berätta om vart du skulle vilja ha bjudningen samt vad som står på menyn.

 

Plats: Hemma hos mig

Tidpunkt: Middagstid, lördag

Meny: Förrätt: Moules marinière med en god Muscadet i glaset

Varmrätt: Oxfilé med ugnsrostade potatishalvor, rödvinssås och en god sallad. Till detta en stram Nebbiolo.

Dessert: Crème Brûlée och en gyllengul Sauternes att dricka.

Givetvis finns det alkoholfritt alternativ om någon av gästerna inte vill dricka starkt!

 

Gäster: Jonas Gardell är given som gäst. Har fortfarande inte läst någon av TATUH-böckerna men har läst några av hans tidigare böcker och gillat. Dessutom är han en intressant person som nog kan hålla liv i ett samtal och bjuda på många skratt. Min andra gäst är Winston Churchill. Med två Nobelpris i fickan (litteratur och fredspriset) och en nyckelperson under andra världskriget är han en av mina stora idoler. Lite senare på kvällen dricker vi alla champagne och röker cigarr tillsammans samtidigt som vi provar hans vackra Bowlerhatt. Tredje gästen kommer också från England och är också en av mina idoler, nämligen Oscar Wilde. Han verkar vara en klok man med mycket humor, möjligen en föregångare till just Jonas Gardell, då de båda verkar vara kvicka i replikerna. För att det inte ska bli en sausage-fest så är den fjärde gästen en kvinna. Hon är en författare som nog skulle bjudas in till mångas drömmiddagar då hennes verk är en stor del av varje svenskt barns uppväxt. Astrid Lindgren skulle jag nog kunna lyssna på i timmar och jag vill gärna höra henne berätta om Kajsa Kavat, en karaktär som jag själv älskade som barn.

2 thoughts on “Tema Torsdag #1: Litterär middag

  1. Hundöra februari 8, 2013 / 6:30 f m

    Oh, vilken härlig middag! Roligt att du antagit utmaningen 😉

    Hade ingen aning att Winston Churchill fått Nobelpris i litteratur måste jag erkänna. Man lär sig något nytt varje dag 🙂

    Jag håller med dig om Oscar Wilde, verkar ha mycket humor men huvudet på skaft. I alla fall om man utgår ifrån hans böcker.

    • ladywindermere83 februari 9, 2013 / 8:09 f m

      Oscar Wilde verkade vara fisken som simmade mot strömmen. Väldigt kontroversiell på den tiden… 🙂

Kommentera

