På andra sidan solen – Maria Ernestam

På andra sidan solen

Viola och Axel åker tillsammans med sina döttrar till Skåne på semester. Det är runt påsk och de har fått hyra ett hus så de kan hälsa på Axels mamma som flyttat inte på ett hem. Axel har varit sjuk en längre tid och är förändrad. Han är lättirriterad, avundsjuk och aggressiv. Viola vet inte vad hon ska ta sig till. Ska hon lämna honom eller stanna kvar vid hans sida? Samtidigt träffar Viola en äldre dam vid namn Lea som bor på samma ställe som Axels mamma. De samtalar och Viola får läsa några av Leas noveller, noveller som bland annat handlar om missionsarbete i Kina. Lea, novellerna och andra omständigheter hjälper Viola genom en tuff period.

Splittrat var ordet. Relationskris, noveller och en del poesi i en salig blandning. Trots att familjedramat var intressant tror jag inte att det skulle kunna bära upp en hel roman. Om det däremot var smart att slänga in noveller är jag lite kluven inför. Jag tyckte novellerna var läsvärda och jag minns nästan de mer än romanhandlingen. Kopplingen mellan Violas problem med Axel och novellernas handling var i mina ögon vag. Man kan inte klaga på Ernestams språk i alla fall. Hon skriver väldigt vackert. Personskildringarna är välkonturerade. Trots detta kan jag inte låta bli att irritera mig på Violas handfallenhet vad det gäller Axels trakasserier, speciellt när han går på deras barn. Där hade min bägare runnit över för längesen!

 

Titel: På andra sidan solen

Författare: Maria Ernestam

Förlag: Månpocket

Utgiven: 2010

Sidor: 281

 

1 poäng läggs till poängsaldot!

Kommentera

