Vålnader – Joe Hill

Vålnader

Stephen Kings son, Joe Hill, debuterade med denna novellsamling. Den innehåller 15 stycken noveller, alla med skräcktema. Han behandlar alla de klassiska skräckfigurerna, vampyrer, zombies, spöken med flera. Novellerna är av skiftande rang men ingen är sämre än riktigt bra. Två av novellerna har etsat sig in i mitt minne som några riktiga favoriter. Den första är Uppblåsbare Art. Den handlar om en pojke som är en uppblåsbar docka och det är inget konstigt med det. Tyvärr är livet ganska jobbigt när man är uppblåsbar så ett reparationskit för cykelslangar har han alltid med sig.  Den andra novellen som jag älskade var Abrahams pojkar som handlar om Van Helsings söner. Mina tankar gick direkt till filmen Frailty, som jag älskade. Novellen var härligt obehaglig och stressnivån steg för varje sida. Även Morris papplabyrint, Sista andetaget och Hör syrsor sjunga är noveller av högsta klass.

Jag har tidigare berört släktskapet Joe Hill – Stephen King. Visst står sig inte Joe Hill mot pappas tidiga verk men han har riktig potential. Han är på god väg att bemästra skräcklitteraturens alla nycker och jag tycker han tillför något nytt till genren skräck. Alla noveller skräms inte men måste det skrämmas för att vara skräck? Räcker inte en krypande obehagskänsla? Eller känslan att något kan gå fel? Skräck för mig är i alla fall mer än bara ”bu!” och det är något Joe Hill gör riktigt bra!

 

Titel: Vålnader

Författare: Joe Hill

Originaltitel: 20th Century Ghosts

Förlag: Norstedts

Utgiven: 2008

Antal sidor: 384

 

1 poäng läggs till poängsaldot!

6 reaktioner på ”Vålnader – Joe Hill

  1. Skräck för mig är nog inte alls det där ”bu”, då blir jag bara rädd en liten stund, medan skräck smyger sig på och kryper under skinnet.

    Jaha ja, då är det väl bara att skaffa den här också då 🙂

Kommentera

