Bokbloggsjerka 25-28 januari – den bittra sanningen?

Dags för bokbloggsjerka igen. Veckans fråga som Annika ställer är om man är 100% ärlig när man skriver sina recensioner?

Måste nog svara nja på den frågan. Jag försöker vara så nära mina åsikter som möjligt när jag skriver mina omdöme. Dock kommer jag ibland på mig själv att inte riktigt vädra åsikterna så kraftfullt som jag egentligen skulle vilja. Varför, kan man då fråga sig. Dels tror jag att rena elakheter inte hör hemma i en recension. Den som skrivit boken är ju trots allt en medmänniska och förtjänar lite respekt, trots att jag inte gillade dennes verk. Dessutom skulle det vara svårt att understödja elakheter med vettiga argument. Jag tror inte att man ska censurera sig själv heller för då kan det lätt bli planstruket och trist. Jag siktar någonstans mittemellan. Om jag sen träffar är en helt annan femma.

6 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 25-28 januari – den bittra sanningen?

  1. Jag håller med dig, ingen vill väl skriva en dålig bok utan vi kan nog förutsätta att alla gör så gott de kan. Om jag sen inte gillar det är det ingen anledning till att vara elak. Det svåra är att riktigt sätta fingret på vad det är jag inte gillar och varför, men vi kan ju alltid försöka!

    1. Jo, det har du rätt i. Menade nog snarare att jag ibland inte skriver riktigt fullt ut vad jag känner med risken för att det skulle bli för elakt. Det är väl inte oärligt egentligen, bara inte den brutala sanningen. Kan känna samma sak inför en bok jag verkligen älskar. Jag lägger lite band på mig själv helt enkelt!

Kommentera

