Svart som natten – Ann Cleeves

Svart som natten

Boken utspelar sig på Shetlandsöarna, en ögrupp norr om Skottland. Tiden är januari och en ung kvinna hittas mördad, strypt av sin egen halsduk. Kommissarie Jimmy Perez försöker luska ut vad som har hänt. Har det någon koppling till en annan flicka som försvann för några år sedan? Byn har redan utsett den skyldige, bytoken Magnus, men kommissarie Perez bryr sig inte om ryktena utan nystar vidare i fallet.

 

Detta är den första boken i Shetlandskvartetten, en serie böcker där kommissarie Jimmy Perez har huvudrollen. Jag är glatt överraskad. Miljöbeskrivningarna är fantastiska och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att besöka platsen då Cleeves får den stundtals att verka magisk. Hon gör ett bra jobb med att beskriva personerna i boken, speciellt Jimmy Perez. Den är spännande och jag kunde inte fastslå vem som var den skyldige, trots att jag hade mina misstankar. Nästa bok i kvartetten är Vita nätter. Lyckost som jag är så står den redan i min bokhylla!

 

Titel: Svart som natten

Författare: Ann Cleeves

Originaltitel: Raven Black

Förlag: Albert Bonniers Förlag

Utgiven: 2006

Sidor: 383

 

1 poäng läggs till poängsaldot!

2 reaktioner på ”Svart som natten – Ann Cleeves

Kommentera

