Copycat – Lauri Maerov

Som en del av min avbetning av hyllvärmare ber jag antingen min man eller pappa att välja nästa bok som jag ska läsa. Och jag ger alla böcker en chans, i alla fall 50 sidor, innan jag bestämmer om den är värd att lägga ner mer tid på. Igår kom pappa med denna bok, en bok som är skriven efter ett manus för en film.

En seriemördare är lös i San Fransisco. Hans modus operandi är olika för varje mord och kriminologen Helen Hudson ser snart att han härmar gamla seriemördare. Tillsammans med polisen Mary Jane Monahan ger sig Helen motvilligt in i fallet. Det de båda kvinnorna inte vet är att de båda svävar i fara då seriemördaren har dem i siktet.

Kvalitetsmässigt är den här boken inte något att hänga i julgranen. Språket är dåligt och det märks att boken är baserad på en film. Den enda fördelen, och anledningen till att jag läste ut den, är att den är spännande. Jag ville veta hur det skulle gå för de båda kvinnorna. Jag tror att filmen hade varit riktigt obehaglig. Boken är väldigt lättläst så det tog nog ungefär lika lång tid att läsa boken som att se filmen.

Är det någon som sett filmen? Sigourney Weaver och Holly Hunter har huvudrollerna.

 

Titel: Copycat

Författare: Lauri Maerov (efter ett manus av Ann Biderman och David Madsen)

Förlag: Richters

Utgiven: 1995

Sidor: 278

 

1 poäng läggs till poängsaldot!

Kommentera

