Bokbloggsjerka 18-21 januari: Avgörande beslut?

Nu ger jag mig in 2013:s bokbloggsjerkelek! Veckans fråga är vad som avgör om man vill läsa en bok eller inte om författaren är helt okänd

 

Om jag inte känner igen författaren så läser jag titeln först och främst. Är inte den intressant så läser jag inte baksidetexten. Vilka titlar som fångar min uppmärksamhet är olika från dag till dag. Just nu är jag inne i ett spänningsstim så det får gärna vara en titel som lovar just spänning. Ibland kan jag även fängslas av framsidan. Är den utmärkande nog så finns det risk att jag vill läsa den. Är framsidan riktigt snygg så vill jag förmodligen ha boken, vare sig jag tänkt läsa den eller inte.

Vad gäller baksidetexten så är jag inte så kräsen. Det är bara några få saker som får mig att ställa tillbaka boken och gå vidare. En sådan sak är om den jämförs med en bok av Paulo Coelho. Då är den defintivt ingenting för mig!

16 thoughts on “Bokbloggsjerka 18-21 januari: Avgörande beslut?

  1. Carro januari 19, 2013 / 11:00 f m

    Jämförelser med författara eller böcker överhuvudaget tycker jag är värdelöst, har aldrig varit med om att det stämt..

    • ladywindermere83 januari 19, 2013 / 12:16 e m

      Det är väl mest marknadsföring. Name-droppa lite och försöka sälja lite fler böcker…

  2. Monika januari 19, 2013 / 11:12 f m

    Jag håller med Carro, det stämmer aldrig med jämförelser.

  3. C.R.M. Nilsson januari 19, 2013 / 12:07 e m

    Sällar mig till de två tidigare talarna. Jämförelser är generellt en turn off. Särskilt om det jämförs med till exempel Romeo och Julia, när den enda likheten är att de handlar om kärlek.

    • ladywindermere83 januari 19, 2013 / 12:22 e m

      Haha! Men de flesta romansböcker är väl minst lika bra som Shakespeare? 😉

  4. Sara Pepparkaka januari 19, 2013 / 2:18 e m

    Jämförelser är inget jag utgår ifrån heller.

    • ladywindermere83 januari 19, 2013 / 2:22 e m

      Känns som det används mer flitigt på utländska böcker.

  5. ochdagarnagar januari 19, 2013 / 3:14 e m

    Ha, ha, Nej står det något om Coelho på boken så går den absolut bort även för mig!

  6. How hollow heart and full januari 19, 2013 / 4:34 e m

    Jag tycker ofta att baksidestexten kan vara missledande eller tråkig, trots att boken inte är det. Jag brukar ofta gå efter titel och/eller framsida jag med.

    • ladywindermere83 januari 19, 2013 / 4:37 e m

      Håller med. Baksidan kan vara högst missvisande ibland.

  7. kajsalisasblogg januari 20, 2013 / 12:23 f m

    Visst är det så att det inte bara är framsidan och texten bakpå som påverkar. Som du säger spänningsstimm, jag kan också snöa in på ett tema under längre tid och då är det just det man söker.

    • ladywindermere83 januari 20, 2013 / 8:04 f m

      Och sen när man väl har tid att läsa böckerna man köpt är man inne i ett helt annat stim… 😉

  8. Mia Eggimann januari 20, 2013 / 6:02 e m

    Jag brukar ibland när jag blir sugen på en bok kolla på Boktipset och bloggar, det är absolut bästa sättet
    Mia

    • ladywindermere83 januari 20, 2013 / 6:08 e m

      Man kan få många bra tips från bokbloggar och t ex Goodreads.

Kommentera

