B5: En Douglas Porter-deckare – Christer Ackerman

B5Douglas Porter, legitimerad tough guy, blir involverad i ett fall som börjar med en sprängning av en antikvitetsaffär på Östermalm. 10 personer dör, varav Douglas poliskollega. När det nystas i fallet visar det sig att det finns kopplingar även utomlands. Religion, konst och ren och skär sadism är inte sällsynt.

Tempot är högt genom hela boken och ökar mot slutet. Jag har svårigheter att hänga med, dels på grund av tempot, men även på grund av alla miljöväxlingar. På detta läggs även alldeles för många karaktärer som författaren envisas med att kalla vid både för- och efternamn genom hela boken. Det enorma persongalleriet gör det svårt att fördjupa sig i karaktärerna nämnvärt. Man skulle kunna kalla boken för en osvensk deckare. Känns som författaren blickat åt amerikanska kollegor för det är action, blod och mord, nästan som i en Hollywoodfilm. Jag trodde egentligen inte att jag tyckte som jag gör, men jag väljer hellre en svårmodig poliskommissarie med relationsproblem som löser brott på gammalt, hederligt vis. Tack för visiten, Douglas Porter, men jag tror inte att vi träffas igen!

 

Titel: B5: En Douglas Porter-deckare

Författare: Christer Ackerman

Förlag: HOI förlag

Sidor: 334

Utgiven: 2012

1 poäng läggs till poängsaldot

Kommentera

