This or that?

Så är jag äntligen tillbaka vid tangentbordet efter en längre tids trist sjukdom. Under tiden jag hostade som mest fick jag en utmaning av Bokdivisionen att svara på. Bättre sent än aldrig, eller hur!

 

01. Ljudbok eller bok i handen?
Helst en bok i handen. Ibland kan det dock vara praktiskt med en ljudbok så den har sina ljusa stunder. Lyssnade faktiskt på några stycken när jag var sjuk. Inte lika påfrestande att lyssna som att läsa.

02. Pocket eller inbunden?
Pocket är min favorit, helst den större varianten: paperback. Inbundna är snyggast i hyllan, men tar en massa plats och är tunga om man ska ligga ner och läsa.

03. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Läser mest påhittat men kan ibland få för mig att läsa någon verklighetsbaserad bok. Förmodligen mest för att få mig att inse hur bra jag egentligen har det när man är lite nere.

04. Harry Potter eller Twilight?
Jag har läst båda serierna och Harry Potter slår Twilight med hästlängder.

05. Fantasyvärld eller vår värld?
Båda!

06. Kindle, iPad eller annat?
Försökte läsa på iPaden men jag lyckades inte. Slutade varje gång med att jag spelade spel på den istället.

07. Låna eller köpa böcker?
Det var längesen jag lånade böcker på biblioteket. Har ett mystiskt behov av att äga böckerna…

08. Bokhandlar eller online?
Prisskillnaden mellan de båda är så enormt stor att jag aldrig handlar i en fysisk bokhandel. Lik förbannat ska jag gå in i varje jag ser bara för att titta.

09. Ensamstående bok eller trilogi?
Helst ska den vara en ensamstående bok men serier kan vara trevliga de också. Kan dock kännas som det är väldigt mycket serier just nu. En övergående fluga kanske?

10. Tjock bok eller kort bok?
Jag har lite svårt för tegelstenar så föredrar de lite kortare böckerna.

11. Romans eller action?
Helst action med lite romans.

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Jag inbillar mig själv att jag gillar att vara i solen men inser alltid efter typ fem minuter att jag hellre vill sitta under parasollet. Men det finns ingenting som slår soffhäng under en härlig filt i ett mysigt höstrusk.

13. Varm choklad eller latte?
Inget av det. Kaffe eller vatten eller rödvin.

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Jag läser recensioner under tiden jag läser boken. Kan ta en paus från läsandet för att se vad andra tycker om boken, har jag missat någon infallsvinkel eller liknande? Dessutom krävs det stor självbehärskning från min sida att inte läsa sista sidan i den spännande bok först…

 

 

Eftersom jag var lite sen med den här utmaningen så vet jag inte vilka som svarat på den eller ej. Därför utmanar jag ingen ny utan den som känner sig manad får gärna anta utmaningen!

Kommentera

