Bokbloggsjerka 12-15 oktober: 2 snabba!

Var ett tag sen jag skrev ett inlägg. Det beror mest på att jag inte har kunnat sitta vid datorn överhuvudtaget då jag har fått akut värk i nacke och axlar. Det har också påverkat min läsning. Svårt att läsa om det gör ont när man rör nacken… Men en bokbloggsjerka måste jag fixa och som tur är har ju Annika skrivit två snabbsvarade frågor, nästan som om hon tänkte på  mig! 😉

 

1. Vann rätt person Nobelpriset i litteratur?

Jag hade aldrig hört talas om Mo Yan innan han vann Nobelpriset så egentligen har jag inte så mycket att säga om honom som vinnare. Men visst blir jag lite tveksam när jag googlar på honom och läser att han både skriver samhällskritiska böcker men ändå är medlem i det kommunistiska partiet och bidrar till jubileumsböcker om Mao Zedong. Vänder han kappan efter vinden eller han han andra baktankar? Jag vet för lite för att uttala mig, men stöder han en så pass förtryckande ideologi som kommunismen visat sig vara så var han verkligen inte rätt vinnare!

 

2. Hur många böcker har du i din att-läsa-hög?

Jag har min att-läsa-hög i huvudet så den förändras lite beroende på dagsform. Just nu kommer jag väl på en 10 böcker som jag bara måste läsa snart. Just dessa står och ropar på mig från bokhyllan och lockar som Odysseus sirener med ljuv sång.

7 thoughts on “Bokbloggsjerka 12-15 oktober: 2 snabba!

  1. Vargnatts bokhylla oktober 13, 2012 / 8:37 f m

    Det verkar vara något vi i bokbloggsvärlden har gemensamt, att vi inte kan säga om han är en värdig vinnare eller inte eftersom ingen hört talas om honom förut :).

  2. Sara Pepparkaka oktober 14, 2012 / 2:44 e m

    Nej det verkar ju vara en doldis den här Nobelpristragaren. Jag har inte heller läst något av honom.

    • ladywindermere83 oktober 15, 2012 / 3:03 e m

      Kanske öppnar upp för en ny trevlig författare… Han har ganska roliga titlar i alla fall! 🙂

  3. Monika oktober 14, 2012 / 2:45 e m

    Jag har förstått att Mo Yan är ett lite känsligt val, men jag har egentligen ingen som helst aning om vem han är och än mindre vad han står för.

    • ladywindermere83 oktober 15, 2012 / 3:04 e m

      Samma sak här, vet inte mer än vad jag läst i tidningarna…

Kommentera

