2x Sophie Hannah: Lilla hjärtat och Ett perfekt offer

Alice Fancourt är nybliven mamma till lilla Florence. Hon blir bjuden på ett exklusivt spabesök av sin svärmor Vivienne som hon motvilligt åker på. Det är första gången hon lämnar sin lilla dotter. När hon kommer tillbaka efter några timmar får hon sitt livs chock: barnet som ligger i vaggan är inte Florence!
Hennes man David tycker hon är galen och hittar på och trots hans protester ringer Alice polisen. Det är kriminalassistent Sinom Waterhouse som kommer till platsen. Han har svårt att köpa hennes historia men får ändå någon sorts känslor för den stackars damen. Hans mer hårdkokta kollega, Charlie Zalier, tror att Alice lider av en förlossningsdepression. Hur ligger det egentligen till? Är Alice tokig eller har hon rätt – är barnet utbytt?

 

Detta är första boken om poliserna Simon och Charlie. Handlingen är spännande och jag sträckläste boken under en kväll. Den är kryper under skinnet på en och ibland vet man inte vad man ska tänka. Man kastas mellan att tro att Alice är galen till att hålla med henne. Man får följa polisarbetet i varannat kapitel. Det är ganska trista kapitel som jag inte tycker tillför mycket till handlingen. Simon Waterhouse är en väldigt gullig polis som har hjärtat på rätta stället och man kan inte låta bli att tycka om honom, till skillnad från Charlie som jag tyckte mest var jobbig. Vill ni läsa en lågmäld, psykologisk thriller rekommenderar jag den här.

 

Titel: Lilla hjärtat

Orginaltitel: Little Face

Författare: Sophie Hannah

Förlag: Bra Böcker

Antal sidor: 350

 

 

Naomi har ett förhållande med Robert. En dag när de ska träffas dyker han inte upp. Naomi blir genast misstänksam och kontaktar polisen för att anmäla honom försvunnen. Problemet är att Roberts fru säger att han inte är försvunnen utan på en affärsresa. Vem ska man lita på?

 

Efter att ha läsa Lilla hjärtat kastade jag mig över den här boken i tron att det skulle vara lika bra. Oj, så fel jag hade! Handlingen har potential men boken är så seg att jag knappt orkade läsa ut den. Dialogerna är krystade och en större del av texten känns som ren utfyllnad så att boken ska bli lite tjockare. Jag gillar inte när en författare inte tror att man som läsare kan dra egna slutsatser utan ska förklara allt för en, precis så gör Hannah i den här boken. Detta var den andra boken om poliserna Simon och Charlie och jag tror inte att jag kommer att läsa den tredje.

 

Titel: Ett perfekt offer

Orginaltitel: Hurting Distance

Författare: Sophie Hannah

Förlag: Bra Böcker

Antal sidor: 400

Kommentera

