Tematrio – Titelgeografi

Då var det måndag igen. Första dagen på jobbet efter semestern så nu är jag trött. Det tar ett tag att komma in i det hela igen. Måndag innebär ju även tematrio hos Lyran. Veckans uppdrag var att hitta tre böcker med geografiska namn i titeln. Här kommer mitt bidrag:

 

1. Fakta om Finland – Erlend Loe: En liten bok med vackert språk om en man som är rädd för det mesta. Han tycker verkligen inte om vatten. Kruxet är att han får i uppdrag att skriva en resebroschyr om Finland – de tusen sjöarnas land.

 
2. Priset på vatten i Finistère – Bodil Malmsten: Denna boken har jag ännu inte läst, men jag gillar Malmsten så det ska snart bli av. Jag gillade hennes loggböcker men har aldrig läst en roman av henne.

 

3. Rövarna i Skuleskogen – Kerstin Ekman: Sagan om Skord och hans väldigt långa liv. Att sedan Skuleskogen är en av de vackraste platserna i världen och väldigt nära Örnsköldsvik är inte heller fel.

6 reaktioner på ”Tematrio – Titelgeografi

Kommentera

