Bokbloggsjerka 3-6 augusti

Fredag innebär bokbloggsjerka hos Annikas litteratur- och kulturblogg. Nu när man åter är på svensk mark är jag gärna med igen! Veckans fråga:

Vilken bokrelaterad pryl står högst upp på din önskelista just nu?

Mitt svar är en bokhylla, helst en magisk som håller kolla på alla ens böcker och sorterar dem automatiskt. Trots IKEA:s breda utbud har jag inte hittat en sådan. Jag får helt enkelt nöja mig med en Billyhylla med fler hyllplan. Fler hyllplan är praktiskt när man har pocketböcker. Annars blir det så mycket luft som inte nyttjas och som dessutom inbjuder att lägga böckerna horisontellt på den stående bokraden.

Dessutom skulle jag behöva ett gäng häftiga bokmärken så mina stackars böcker slipper sönderrivna receptblad från ICA mellan bladen.

26 thoughts on “Bokbloggsjerka 3-6 augusti

  1. bokmal73 augusti 3, 2012 / 2:50 e m

    Jag har flera Billyhyllor och minst lika många bokmärken. Min barn förser mig oxå med bokmärken emellanåt, egenhändigt ritade

    • ladywindermere83 augusti 3, 2012 / 3:17 e m

      Gulligt! Man får kanske be vännernas barn om lite bokmärksbidrag.

  2. Vargnatts bokhylla augusti 3, 2012 / 5:51 e m

    Sönderrivna papperslappar blir det ofta här hemma, så ett riktigt bra och fint bokmärke vore något 🙂

    • ladywindermere83 augusti 3, 2012 / 5:58 e m

      Jag brukar alltid bli lite småsnål när jag står i kassan för att betala min bok. De har ju många fina där framme så man ska bli ”lurad” till att köpa ett.

  3. blogg_bohemen augusti 3, 2012 / 6:16 e m

    De där extra hyllplanen till Billy älskar jag! Med lite pusslande får man plats med oväntat mycket i en hylla.

    • ladywindermere83 augusti 3, 2012 / 6:38 e m

      Har man tillräckligt med takhöjd är en överhylla inte fel heller. Det kan bli böcker från golv till tak!

      • Chamilla augusti 3, 2012 / 9:52 e m

        Det hade varit riktigt snyggt, med böcker från golv till tak menar jag n_n

  4. C.R.M. Nilsson augusti 3, 2012 / 7:13 e m

    En sådan där bokhylla skulle jag också vilja ha 🙂

    Mina bokmärken är gamla samlarkort 😄 Ett par snygga bokmärken vore kanske något att investera i.

    • ladywindermere83 augusti 3, 2012 / 7:47 e m

      Ja, man borde nog det. Det är ju ingen jätteblodig investering rent ekonomiskt… 🙂

  5. Chamilla augusti 3, 2012 / 9:51 e m

    Det där med magisk hylla tycker jag låter som en alldeles utmärkt idé. Jag skulle också vilja ha en, gärna två, sådan. Fast jag får också som du nöja mig med en av de vanliga bokhyllorna från Ikea, en Billy hylla. Jag har redan en men böckerna verkar växa på hög och är alldeles för många för min stackars bokhylla.
    En golv lampa, ett runt snyggt bord till min läs-hörna och några snygga väghyllor hade inte varit så fel det heller. Bokmärken har jag en del – några riktiga, några utklippta, några med biblans öppetider på och några hårda som man kan klippa av nyköpta kläder – om de är snygga n_~ Jag har tänkt göra några själv och se hur det blir n_n

    • ladywindermere83 augusti 4, 2012 / 8:20 f m

      Med lite fantasi och en sax kan man nog få en hel del snygga bokmärken. Jag har just nu tre Billyhyllor och får ändå inte plats, trots att jag rensat ur hur mycket som helst.

  6. Monika augusti 4, 2012 / 6:02 f m

    Bokmärken är jag så duktig att jag både har och använder, jag älskar dem med magnet 🙂 En magisk bokhylla vore inte så dumt, men inte heller jag har hittat någon.

    • ladywindermere83 augusti 4, 2012 / 8:22 f m

      Med magnet låter inte dumt. De stannar där de ska vara kan jag tänka mig.

  7. Doktor Glas augusti 4, 2012 / 6:32 f m

    Haha! Jag vill också ha en magisk bokhylla! Gärna en som rymmer tre gånger så mycket som den ser ut att göra…

  8. Lena augusti 4, 2012 / 10:57 f m

    Ja som boktokig behövs alltid massor med hyllplats. Jag är också inne på Billyhyllorna. Finns ju både extra hyllplan och överhylla. Riktigt bra.

    • ladywindermere83 augusti 4, 2012 / 11:17 f m

      Mitt problem är att vi har Billy i bok och den finns inte på IKEA längre. Ganska sällsynt på Blocket också, i alla fall här uppe.

  9. Chicken augusti 4, 2012 / 5:04 e m

    Scumbag ikea, jag behöer också en sådan bokhylla! Men annars skulle de vara skönt att skaffa hyllplattor i samma färg som min bokhylla… :/ nu har jag en bokhylla från ikea i björkfanér med två vita hyllplan…

    • ladywindermere83 augusti 4, 2012 / 6:42 e m

      Och jag har en i bok som inte går att komplettera… 🙂

  10. Petra augusti 5, 2012 / 10:30 f m

    Tänk att man verkar behöva nya bokhyllor hela tiden. 😉

  11. Stockholmsflickan augusti 5, 2012 / 2:59 e m

    Jag är så dålig på att köpa bokmärken! Har ett par som jag använder flitigt, men de börjar bli så nötta och slitna nu… Får nog följa med ett par nya nästa gång jag köper böcker 🙂

    • ladywindermere83 augusti 5, 2012 / 3:20 e m

      Kan ju vara kul att byta ut lite ibland. Det finns många fina!

Kommentera

