Skåne och Berlin

Nu är man hemma igen efter en fin vecka i Skåne och Berlin. Vädret var på topp, lite väl på topp för min smak. Berlin visade sig från sin bästa sida trots ombyggnationer, vägarbeten och en övertäckt Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche. I Skåne hann vi med en tripp till Österlen och besök hos släkten. Makens kakaptit stillades för stunden efter besöket på Café Annorlunda. Själv hittade jag en hel papperskasse med böcker på Röda Korset Second Hand och ännu en papperskasse som jag ”lånade” från pappas bokhylla. Nu har jag ännu en veckas skön semester framför mig där jag tänker kränga en hel massa böcker – att-läsa-högen når snart takhöjd!

4 thoughts on “Skåne och Berlin

  1. Helenas bokhylla augusti 3, 2012 / 12:15 e m

    Jag, maken och svärföräldrarna var också i Berlin förra veckan! Jag håller med om att det var lite i varmaste laget, och tråkigt med Gedächtniskirche. Generellt höll de på att bygga om väldigt mycket; mycket mer än tidigare gånger vi varit där.
    Du fyndade inga tyska böcker?

    • ladywindermere83 augusti 3, 2012 / 1:06 e m

      Ja, de byggdes om överallt. Men det är en trevlig stad, mycket att se. Jag fyndade Tintenherz av Cornelia Funke. Var så länge sen jag läste på tyska så en ungdomsbok är bra att starta med. Själv då?

      • Helenas bokhylla augusti 3, 2012 / 1:23 e m

        Ah Cornelia Funke! Hon verkade vara riktigt i ropet fast det var ett tag sedan böckerna först kom ut. Själv kom jag hem från Berlin med tio nya böcker… de flesta ungdomsböcker. Ooops.

      • ladywindermere83 augusti 3, 2012 / 2:29 e m

        Det var ett tag sen den kom ut. När jag kom hem och började lite smått på boken så upptäckte att jag att den även gått som film med Brendan Fraser i huvudrollen. Men kan vara kul att läsa något på ursprungsspråk.

Kommentera

