Hur kunde hon? – Dana Fowley

Boken handlar om författarens barndom. En verkligt hemsk barndom, som man ibland inte tror är på riktigt. Dana Fowley och hennes syster utsattes för övergrepp av styvpappan, släktingar, vänner till familjen och – värst av allt – sin egen mamma. I boken berättar hon om hur allting började vid fem års ålder och hur hon i vuxna år försökt få rättvisa skipad.
Det som slår mig när jag läser boken är hur hemsk den är. Flera gånger har jag känt sån olust att jag funderat på om jag ens ska läsa vidare. Men när man väl tagit sig igenom boken och ser hur pedofilerna åker fast så känns det lite bättre. Språkmässigt är boken inte speciellt bra, men brukar såna här böcker någonsin vara det? I det här fallet känns berättelsen och budskapet viktigare att få fram än att språklig perfektion.

Boken rekommenderas om man vill bli förtvivlad och äcklad över hur människor kan behandla andra människor.

 

Titel: Hur kunde hon?

Författare: Dana Fowley

Förlag: Pocketförlaget

Orginaltitel: How could she?

Antal sidor: 301

Kommentera

