Välkomna!

Denna idén har jag ruvat på ett tag. Jag vill ta mitt bokläsande till en ny nivå och samtidigt ha lite koll på vad jag läser. Det har hänt att man tar en bok ur bokhyllan och efter några sidor inser man att man redan läst den. Med denna blogg kan jag hålla reda på vad som är läst och vad jag tyckte om böckerna.

En liten presentation av mig kanske? Jag heter Kajsa, bor i Örnsköldsvik och jobbar som tandläkare. Min man och jag lägger ner en hel del tid på vårt hus och den tid som blir över efter det och andra vardagsbestyr lägger jag gärna på böcker eller någon typ av pyssel. Gillar att sy, sticka, måla, hålla på med pärlor osv. Önskar bara att dygnet hade några fler timmar så man han med alla sina hobbies.

Favoriter i bokväg är thrillers och skräck, men fastnar lika lätt i en rysk klassiker till en YA-bok om olycklig kärlek (och en och annan vampyr). Lika mycket som jag älskar att läsa älskar jag att införskaffa böcker, helst via second hand-butiker – där kan man göra riktigt fynd!

Nu ska jag återgå till min läsning, hoppas vi ses igen snart!

12 thoughts on “Välkomna!

  1. Carro juli 13, 2012 / 6:58 e m

    Hej! Ungefär så som jag också tänker om min blogg. Apropå det med 50 sidor som du skrev i jerkan, 100-sidors regeln har jag hört ska vara bra, är den inte bra då, ska man sluta läsa. 😉 Jag har varit med om många böcker som har varit dåliga efter 50 sidor, men sen har de blivit riktigt bra efter 100 sidor 🙂 Så ge dom en liten chans till är mitt tips!

    • ladywindermere83 juli 13, 2012 / 7:03 e m

      För min del brukar 50 sidor vara nog. Men jag är lite envis av mig och håller fast i böcker som är tveksamma lite längre. De som ryker redan efter 50 sidor är de där språket, karaktärerna och handlingen verkligen inte är min grej. Håller med dig dock, många böcker drar inte igång förrän efter minst 100 sidor.

  2. Marica augusti 11, 2012 / 1:35 e m

    Jag håller lästa och olästa böcker isär för att veta om jag läst dem eller inte. Då vet jag också hur många jag olästa innan jag tillåter mig köpa nya. Sen är det något rituellt över att få ställa en läst bok bland sina vänner i hyllan med lästa böcker. 🙂

    • ladywindermere83 augusti 11, 2012 / 1:46 e m

      Det hade varit det mest ultimata. Jag måste sortera mina pocket/paperbacks och inbundna för sig för att få hyllorna att räcka till.

      • Marica augusti 11, 2012 / 1:58 e m

        Jag är glad att jag inte så ånga fysiska böcker så att de hyllor jag har räcker än så länge. De flesta av mina böcker är fortfarande kvar i Sverige och nu så försöker jag låna de flesta från biblioteket från sverige som e-bok för att spara så mycket pengar som möjligt. När jag och sambon skaffar hus så ska jag dock ha ett rum som ska bli bibliotek/scrapbooking arbetsrum. 🙂

      • ladywindermere83 augusti 11, 2012 / 2:02 e m

        Jag älskar den fysiska boken ungefär lika mycket som att läsa den så jag har uppemot 800 böcker. Tvingar mig själv till utrensningar med jämna mellanrum så att hyllorna inte svämmar över helt.

        Scrapbooking är roligt! Eller jag gillar egentligen cardmaking lite mer eftersom jag fotograferar så sällan, men det är ju samma grejer man använder.

      • Marica augusti 11, 2012 / 2:06 e m

        Ja jag älskar också fysiska böcker. Men köper dem som står mig närmast exempelvis serier som jag redan har en del av i hyllan eller andra som av en eller en annan anledning jag vill ha fysisk.

        Ja jag gör också mestadels kort och älskar det. Många olika pappers projekt. Försöker börja lite mer inom just scrapbooking men ännu inte funnit ett album som känns rätt för de ideér jag har. Ska åka till ikea någon dag och köpa bättre förvaring och skrivbord. Jag får inte plats med all material jag använder mig av.

      • ladywindermere83 augusti 11, 2012 / 2:10 e m

        Jag har ett litet hobbyrum men alldeles får dålig ordning. Förstår alla som predikar om förvaring! Det blir mycket roligare när man har sakerna på sin plats. Det är ju ganska mycket saker som man använder sig av så man behöver verkligen bra förvaring när man scrappar. 🙂

      • Marica augusti 11, 2012 / 2:46 e m

        Absolut. Jag har möblerat om matsalen som vi aldrig använder och använder matsalsbordet med plats för 8 personer 6 på sidorna och en på vardera kortände, som mitt hobby bord. Men ingen annan typ av förvaring så allt står på bordet och det blir en jäkla röra. Fy. Men det är sant som du säger. Blir ju mycket roligare om man har ordning på saker och ting.

      • ladywindermere83 augusti 11, 2012 / 2:48 e m

        Jag använde mig av köksbordet tidigare men det var så jobbigt att plocka fram och tillbaks hela tiden så till sist drog man sig för att börja med något pyssel.

      • Marica augusti 11, 2012 / 2:50 e m

        Ja det förstår jag. Hade detsamma för i min gamla lägenhet innan jag flyttade ihop med sambon. Då satt jag vid köksbordet och det vart väldigt jobbigt. Nu så är det så sällan vi använder köksbordet i matsalen, då vi oftast äter i köket eller på balkongen eller vid tv:n. Så den lösningen passade bra för mig tills vidare. Finns ju praktiska små skrivbord som du kanske har plats för som du kan arbeta vid.

      • ladywindermere83 augusti 11, 2012 / 3:07 e m

        I hobbyrummet har jag tre skrivbord så nu har jag platsen, dessvärre inte ordningen. Men det är ju ganska lätt fixat med lite lådor och sånt.

Kommentera

