Tematrio – Yrke

Som ny bokbloggare upptäcker jag att det finns hur mycket roliga utmaningar som helst i bokbloggsvärlden, t ex Tematrio som hittas hos Lyrans Noblesser. Ett tema – tre böcker, visst låter det kul? Veckans uppgift: Beskriv tre böcker där ett yrke skildras. Här kommer mina tre böcker:

 

1. Mordets praktik av Kerstin Ekman – Jag läste Doktor Glas av Hjalmar Söderberg någon gång under gymnasiet och den har sedan dess legat mig varmt om hjärtat. Mordets praktik handlar om dr Revinge, en högst obehaglig typ, som anser sig själv vara Söderbergs inspirationskälla till Doktor Glas och detta tar han på största allvar.

2.Burpojken av Torey Hayden – Är mitt uppe i denna boken som handlar om själva författaren som är utbildad barnpsykolog. I denna boken ska hon få 15-åriga Kevin att tala igen, något man inte vet om han ens kan. Men det visar sig att pojken har djupare problem och Torey får sina händer fulla.

3. Engångsligg av Josefine Palmgren – Klementin jobbar som praktikant på en reklambyrå i Stockholm. De små inblickar man får göra som läsare i hennes arbetsliv spär på mina förutfattade meningar om att jobba på reklambyrå – kredd är allt!

Kommentera

